söndag 3 mars 2013

Flygresan ner till Australien

Lite sent om sider kommer här lite bilder från flygresan ner till Australien. Startade från Umeå med flyg 12.50 ner till Arlanda. Vidare med flyg 18.00 med SAS till London. Sen med alla tidsomställningar är det enklare berätta tidsåtgången istället för klockslag. Väntade ca 2,5 timme i London. Hann gå och se lite i affären innan gaten öppnade för vidare flyg med Singapore Airlines till Singapore. Ca 12 timmars flygning. Jättefint flygplan, med sin egen tv-skärm i nackstödet i sätet framför, med egen kontroll att välja vad man själv ville titta på. Väldigt trevliga flygvärdinnor/flygpersonal.


Fick välja mellan två olika middagar. Jag valde pasta med fläsk.
Liten förrätt med tonfisksallad och en efterrättskaka. Gott faktiskt.

TV-skärmen framför. En kanal visade hela tiden var man befann sig.
Annars kunde man välja mellan massa olika filmer och musik mm.
Dock fanns det inget internet på planet.

Ca 2 timmar innan landning i Singapore bjöds det på frukost.
Också här kunde man välja mellan två olika rätter. Jag valde omelett
med korv o potatis. Asiaterna valde nudlar med kyckling.
Tyckte det kändes konstigt till frukost, men det tyckte nog inte dom.
Jag satt bredvid en brittisk tjej på flyget ner till Singapore. Hon skulle flyga ner och hälsa på/bo hos sin kusin. Skulle stanna typ ett år och försöka hitta ett jobb. Hon var trevlig. Vi satt på ett säte för tre men det kom ingen tredje, så vi hade gott om plats med 1,5 säte var. Det var skönt. Dock var det grymt svårt sova sittandes. Sov av och till i totalt 4 timmar kanske. Aldrig mer än en timme åt gången.

Singapores flygplats var väldigt öppen och väldigt lugn. Mycket växter och varmt o fuktigt.
Väntan i Singapore ca 2,5 timme. Mobilen hade ingen täckning så jag lyckades hitta en dator
på flygplatsen och skickade mess till mor att allt var okej. Mången tack till min brorson Joakim
som var inloggad på FB och kunde sms:a till mor att hon skulle logga in.

Vidare till Australien var det ett flyg på 8 timmar till Brisbane, också med Singapore Airlines. Lite märkligt äta frukost på invägen och sen ca 4 timmar senare äta middag och sen sängdags igen. På sista flyget sov jag kanske max en timme, för det var en två-åring som bara skrek och skrek hela tiden, så jag skulle tro hela våran del av planet inte sov nåt alls. Grymt frustrerande.

Singapores flygplats
Väntar vid Gaten i Singapore med flertalet Australiensare.
Vy över Singapore på väg upp med flygplanet. Såg ut som en massa lyktor,
men det var fullt med båtar och skepp i vattnet vid inloppet till Singapore.

Middagen på planet från Singapore till Brisbane var inte lika god.
Fisk, men sen gott med en Magnum glass till efterrätt.


På väg in mot Australien blev det morgon,
vilket man också kunde se på flygskärmen.
Inflygning över Brisbane i Australien.

Väl framme i Australien var det inga problem ta sig igenom tullen. Först en lång kö för passkontroll och kontroll av Passenger incoming card, innan alla tagit sig igenom. Jag hade deklarerat att jag hade med mig "delar av djur" pga det godis jag hade med mig till Tommy. De frågade vad det var för djurdelar. Då jag nämnde det var godis skrev dom bara ett OK och sen fick jag hämta väskan och gå direkt till utgången. Ingen vidare röntgen av väskan eller någon hund som ville sniffa. Däremot höll dom på att rigga för filmning av Channel 7 och deras inspelning av Gränsbevakarna Australien. Hamnde väl knappast på film, men de filmade lite mot den kö jag stod och väntade i :)

3 kommentarer:

  1. Det var kul att få"följa" med på din flygresa...verkade lyxigt värre..Kram :):)

    SvaraRadera
  2. Mmmmm... djurdelar till Tommy, det låter så... gott! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han hade beställt salta och sura bilar, så jag hade köpt diverse salt och surt cirka 1,2 kg :)

      Radera